Violin - Suzuki undervisning

At få børn til at blomstre til smukke mennesker gennem musik.

Det er målet med Suzuki-metoden.

Den japanske violinist Shin’ichi Suzuki udviklede denne musikpædagogiske undervisningsmetode, som i dag kaldes Suzuki-metoden.

Suzuki tager udgangspunkt i modersmålsmetoden, som er den metode, små børn lærer at tale ved. De lytter og prøver at efterligne de ord, som de hører. Først læres ét ord, dernæst ét mere, alt imens det første ord forbedres.

Samme metode kan overføres til musik. Barnet er i et stimulerende miljø ved at det hver dag lytter til de musikstykker, som bruges i undervisningen. På den måde lærer barnet melodierne at kende via øret. Det er derfor nemmere at komme i gang med at spille, når man allerede kan ”sproget”. Metoden bruges sådan, at hver gang en ny teknik læres, øves det også på allerede kendte musikstykker, som derfor bliver forbedret, og barnets violinspil udvikler sig lidt efter lidt.

I Suzuki-metoden spiller forældrene en vigtig rolle, idet at de agerer lærere, når der øves hjemme. Det er derfor en forudsætning, at der er en forælder med fast i hver undervisningstime. Forælderen tager notater og hjælper med at øve hjemme efter vejledning af violinlæreren.

Øvning foregår hver dag, og det er en god ide at gøre øvning til en god vane - gerne med et fast tidspunkt.

Når man går til Suzuki-violin, undervises man en gang om ugen alene, hvor undervisningen tilrettelægges til det enkelte barn. For at stimulere og motivere barnet yderligere vil der også være fællestimer, hvor flere elever spiller sammen, og det sociale aspekt får en større rolle.

Det er muligt at starte til Suzuki-violinundervisning allerede, når barnet er i 3-4 års alderen.

Suzuki-undervisning er en unik måde at udvikle dit barns evner på samt en unik mulighed for at udvikle forholdet mellem barn og forælder og knytte tættere bånd, mens I arbejder konstruktivt med dit barns udvikling til det ”hele” menneske.

Alle børn kan!

Underviser