Musikklasser

I musikklasser kommer en lærer fra kulturskolen ud og underviser i et instrument i musiktimen.  I klassen får alle elever undervisning i det samme instrument.  Eleverne låner instrumenter af kulturskolen.

Musikklasser

Noget, der virkelig præger en skole, er at have sit eget orkester og skolekor.

Skoledirektør N. P. Andersen oprettede de første orkestre og kor i 1949. Han mente, at alle børn i Esbjerg kommune skulle have mulighed for at spille i orkester, synge i kor eller helst begge dele. Derfra kom navnkundige orkestre som Vesterhavsdrengene, Rørkjærkoret og Sædding harmonikaorkester.

Vi har musikklasser på mange skoler og vil gerne starte flere. Jeres egen skole træffer aftale med os.

Hvilke instrumenter, klassen spiller på, vælges i et samarbejde mellem skole og kulturskole.

Ud over undervisningen i instrument, sender kulturskolen også en dirigent ud, så I kan spille sammen. Vi lægger vægt på, at skolen gennem musikklasserne kan få sit eget skoleorkester. Samværet er vigtigt, derfor er sammenspillet med helt fra starten.

OrkesterMester

På Præstegaardsskolen hedder musikklasserne OrkesterMester.

Det er et projekt under DMK, Danske Musik- og Kulturskoler i samarbejde med Esbjerg kommune.

DR SymfoniOrkestret er partner i projektet. Det betyder også, at OrkesterMesterklasserne kommer på tur til København for at spille med andre OrkesterMesterklasser og DR-symfoniorkesteret.

Nordea-fonden og Kulturministeriet er bidragsydere.

Projektet er en del af musikhandlingsplanen 2019 - 22