- Forside
- Om Kulturskolen
- Generelle betingelser
Generelle betingelser
Se de generelle betingelser for Kulturskolens tilbud her.
Generelle betingelser
§1 Betaling Priser og rateantal fremgår af Kulturskolens takstblad. |
§2 Bortkomne opkrævninger Meddelelse om bortkomne faktura/girokort skal gives til Kulturskolens kontor, hvor det aftales hvorledes den fremtidige betaling skal foregå. |
§3 Hæftelse for betaling Børn under 18 år indmeldes af en forælder/værge, der herefter hæfter personligt for betalingen. Begge forældre hæfter solidarisk for betalingen, hvis der er fælles forældremyndighed. |
§4 Rykkergebyr Da betalinger til Kulturskolen er tillagt udpantningsret jf. § 5 beregnes og opkræves der efter Lov om gebyrer og Morarenter (Lov nr. 939 af den 27.12.1991) et gebyr på kr. 250,00 pr. rykker. |
§5 Udpantning Da Esbjergs Byråd har vedtaget dette betalingsregulativ, er betalinger til Kulturskolen tillagt udpantningsret jf. udpantningslovens § 1 stk. 1 nr. 3. |
§6 Modregning Ved restance forbeholder Esbjerg Kommune sig ret til modregning jf. dansk rets almindelige regler om modregning. |
§7 Tilbagebetaling Der tilbagebetales ikke i følgende tilfælde: En eventuel tilbagebetaling sker efter sæsonafslutningen i juni/juli. Beløbet indsættes på indbetalers NEM-konto. |
§8 Erstatninger Erstatninger jf. de generelle betingelser under §5 og §6 er ikke tillagt udpantningsret, hvorfor erstatningskrav vil blive inddrevet via kommunens advokat for gennem Fogedretten at få kravet dækket. Omkostninger til advokat, Fogedret, politifremstilling mv. pålægges skyldner. |
§9 Bortvisning pga. manglende betaling Kulturskolen forbeholder sig ret til at bortvise elever fra undervisningen, hvis betaling for undervisningen udebliver. |
§10 Tvangsudmelding Kulturskolen forbeholder sig ret til, med dags varsel, at tvangsudmelde bortviste elever, hvis der er elever på venteliste til pladsen. |
§11 Afdragsordninger I særlige og enkeltstående tilfælde kan der indgås aftale om afdragsvis betaling af restancer til Kulturskolen. |
§1 Indmeldelse og optagelse, udmeldelse Indmeldelse Optagelse Fortrydelse inden sæsonstart. Venteliste Udmeldelse For forløb, der opkræves i én rate gælder, at hvis udmeldelse sker senest den 30. november, hæfter man for en halv sæson. Sker udmeldelse senere er tilmeldingen bindende for sæsonen. |
§2 Undervisning Sæson Fælles aktiviteter Noder Ændringer |
§3 Opkrævning af undervisningsgebyr og instrumentleje Betaling Vi henviser i øvrigt til Kulturskolens betalingsregulativ. |
§4 Aflysning af undervisning Aflysning af undervisning Elevafbud Refusion af elevbetaling for aflyst undervisning Hvis undervisningen aflyses af elev eller forældre, ydes der ikke refusion. Beløb under kr. 100 udbetales ikke. |
§5 Leje af instrumenter Eleven skal selv anskaffe instrument og undervisningsmaterialer. Kulturskolen råder dog over et antal instrumenter, som kan lejes for en sæson ad gangen. Dette kan give nye elever mulighed for at prøve instrumentet, inden de anskaffer deres eget. Nye elever har fortrinsret til at leje instrumenter. Al udlejning sker på elevens (forældrenes) ansvar. Enkel vedligeholdelse, som anvises af Kulturskolelæreren, påhviler eleven. Det er muligt at købe nogle instrumenttyper af Kulturskolen, fratrukket lejeprisen. Henvend jer, om det gælder jeres instrument, hvis I er interesserede. Pris for instrumentleje fremgår af Kulturskolens takstblad. Udlejning sker mod kvittering for udlevering af instrumentet. Henvendelse omkring leje af instrumenter skal ske til kulturskolelæreren eller på [email protected]. Hvis et instrument bortkommer eller bliver ødelagt i elevens varetægt, skal dette meddeles Kulturskolen øjeblikkeligt, og vil medføre erstatningskrav for instrumentet. Erstatningsbeløbet fastsættes af Kulturskolen ud fra instrumentets værdi. Kulturskolen anbefaler, at de elever, der ønsker at leje instrumenter, på forhånd undersøger, hvorvidt de er dækket af egen forsikring, hvis det lejede instrument skulle blive stjålet, bortkomme eller blive ødelagt. |
§6 Erstatningspligt Kulturskolen forventer, at eleverne opfører sig ordentligt og med respekt for Kulturskolens inventar, instrumenter, nodehæfter mv. Elever, der ved uagtsom eller ligegyldig opførsel pådrager Kulturskolen omkostninger, vil blive gjort erstatningspligtige. |
§7 Manglende betaling Kulturskolen forbeholder sig ret til at bortvise elever fra undervisningen, hvis betaling for undervisningen udebliver. Hvis eleven er i restance, kan den pågældende ikke tilmelde sig anden form for undervisning på Kulturskolen. |
§8 Fotografering Med min tilmelding til fag i Kulturskolen, giver jeg tilladelse til at eventuelle fotos af eleven må anvendes af Kulturskolen. Hvis dette ikke er tilfældet, er jeg selv forpligtet til at kontakte Kulturskolen for at trække tilladelsen tilbage. Tilladelsen til at Kulturskolen må offentliggøre billeder af eleven, kan til enhver tid trækkes tilbage. |
§9 Kulturskolens musikundervisning i skoletiden Kulturskolens undervisning kan lægges i skoletiden, hvis I ønsker det og skolelederen giver tilladelse. Hvis I ønsker dette, skal I udfylde denne blanket og sende den til skolelederen på barnets skole. Det er kun skolelederen, som kan give den endelige tilladelse. Send bagefter den udfyldte og godkendte ansøgning til kulturskolen. |
§1 Navn og status Esbjerg Kulturskole er en kommunal institution med hjemsted i Esbjerg Kommune.
|
§2 Formål Esbjerg Kulturskoles mission er:
|
§3 Indhold Esbjerg Kulturskole tilbyder undervisning i musisk-kreative fag primært til børn og unge op til 25 år i Esbjerg Kommune. Der tilbydes endvidere undervisning til børn og unge fra andre kommuner samt til voksne. Stk. 2 Grundkurserne forbereder til optagelse på konservatorier, kunstakademiet, teaterskoler, forfatterskoler samt andre videregående kunstneriske uddannelser. Stk. 3
|
§4 Bestyrelsens sammensætning Bestyrelsen består af 8 medlemmer, alle med stemmeret.
Stk. 2 Stk. 3 Stk. 4 Stk. 5 Stk. 6
|
§5 Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsen har det overordnede ansvar for Esbjerg Kulturskoles virksomhed inden for de af byrådet fastsatte mål og rammer. Stk. 2 Stk. 3 Stk. 4 Stk. 5
|
§6 Bestyrelsesmøder Esbjerg Kulturskoles bestyrelsesmøder er lukkede. Stk. 2 Stk. 3 Stk. 4 Bestyrelsen træffer sine afgørelser ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. Stk. 5 Esbjerg Kulturskoles administrative leder deltager i bestyrelsesmøderne som referent, og er ikke stemmeberettiget. Stk. 6 Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. |
§7 Esbjerg Kulturskoles leder og daglig drift Kulturskolens leder skal have de fornødne pædagogiske og administrative forudsætninger. Lederen skal som udgangspunkt have kvalifikationer svarende til en musiklærer ved Esbjerg Kulturskole. Stk. 2 |
§8 Økonomi og regnskab Esbjerg Kulturskoles virksomhed gennemføres med tilskud fra kommune, stat og eventuelt andre samt elevbetaling i henhold til gældende lovbestemmelser. Stk. 2 Stk. 3 Stk. 4 Stk. 5 |
§9 Vedtægter Vedtægter udarbejdes af bestyrelsen og skal godkendes og underskrives af bestyrelsesformanden og kommunen. Vedtægterne kan ændres, når 2/3 af de fremmødte bestyrelsesmedlemmer på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder beslutter sig herfor. Bestyrelsesmøderne skal afholdes med mindst 14 dages mellemrum. Stk. 2 |
§10 Ophør Esbjerg Kulturskoles drift skal indstilles, hvis Esbjerg Byråd, efter samråd med Esbjerg Kulturskoles bestyrelse beslutter sig for Esbjerg Kulturskoles ophør. |
Vi er ansvarlige for behandlingen af dine personoplysninger i forbindelse med at fremme elevers musikalske evner og kundskaber.
Hvis du er under 18 år, så behandler vi også dine forældres personoplysninger, hvis de har forældremyndighed.
Ifølge databeskyttelsesreglerne skal vi informere dig om, hvordan vi behandler dine oplysninger.
Vær opmærksom på, at dette kun er til din orientering. Du skal derfor ikke foretage dig noget.
Har du spørgsmål til, hvordan vi håndterer dine oplysninger, kan du finde mere information på Esbjerg Kommunes hjemmeside eller kontakte os. Du finder vores kontaktoplysninger nederst.
Behandlingen af dine personoplysninger
Personoplysninger er oplysninger, der handler om dig. Behandling betyder enhver form for håndtering af personoplysninger. Det kan fx betyde, at vi indsamler, registrerer, opbevarer, søger, videregiver eller sletter dine personoplysninger.
Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
Formålet med at behandle dine personoplysninger er at muliggøre varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til musikskolevirksomhed.
Retten til at behandle dine oplysninger følger af:
- Musikskoleloven https://www.retsinformation.dk/eli/accn/A20140003229
- Bekendtgørelsen om musikskoler https://www.retsinformation.dk/eli/accn/B20130067305#P9
Indsamlet data kan anvendes til statistiske formål efter anmodning fra anden myndighed. Retten til at videregive oplysningerne fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og databeskyttelseslovens § 10. I visse tilfælde er retsgrundlaget databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a, om samtykke. Derudover kan dine oplysninger bruges til at sikre kvaliteten af vores sagsbehandling.
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige og følsomme oplysninger. herunder også oplysninger om strafbare forhold, såfremt vi modtager sådanne oplysninger.
Hvor stammer dine personoplysninger fra?
Vi har personoplysningerne fra forældre, omsorgspersoner, elever, kommunens medarbejdere, kontaktpersoner og samarbejdspartnere. Der hvor det er muligt hentes informationer fra myndighedsregistre og offentlige registre.
Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Vi opbevarer dine oplysninger i vores fagsystemer. Det er kun de medarbejdere, der har en saglig, arbejdsmæssig grund, der må behandle dine personoplysninger.
Oplysningerne vil blive slettet senest 5 år efter endt sagsbehandling, jf. arkivloven.
Hvem videregiver vi dine personoplysninger til?
Vi videregiver dine oplysninger til relevante databehandlere (andre myndigheder, tilbud, virksomheder, personer), hvis det er nødvendigt af hensyn til behandlingen af din sag, eller hvis det er en pligt ifølge gældende lovgivning.
Hvilke rettigheder har du?
Du har en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine personlysninger. Hvis du vil gøre brug af dem, kan du kontakte kommunen.
- Du kan få indsigt i de oplysninger, vi har registreret om dig. Du kan også bede om aktindsigt i en konkret sag om dig.
- Du kan få rettet eller tilføjet oplysninger om dig.
- Du kan i særlige tilfælde få slettet oplysninger om dig.
- Du kan i visse tilfælde få behandlingen af dine oplysninger begrænset.
- Du kan i visse tilfælde gøre indsigelse mod en ellers lovlig behandling af dine oplysninger.
- Du kan i visse tilfælde få udleveret dine oplysninger, så de kan overføres til fx en anden myndighed.
- Hvis vi har indhentet et samtykke fra dig, kan du altid trække dit samtykke tilbage. Den behandling af dine personoplysninger, der allerede er sket, mens samtykket var gældende, vil dog stadig være lovlig.
Du kan læse mere om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside.
Spørgsmål til dette brev?
Hvis du har spørgsmål til dette brev herunder den behandling af dine personoplysninger, det omhandler, skal du kontakte Esbjerg Kommune, Børn & Kultur på telefon 76 16 16 16.
Spørgsmål til dine rettigheder?
Esbjerg Kommune har også en databeskyttelsesrådgiver, som du kan kontakte via digital post på borger.dk eller på telefon 76 16 12 70. Læs mere om databeskyttelsesrådgiveren på www.esbjerg.dk/databeskyttelse.
Hvis du vil klage
Du kan klage til Datatilsynet over Esbjerg Kommunes behandling af dine personoplysninger. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på tilsynets hjemmeside.
Kørsel med underviser eller anden forældre.
For at elever kan køre med i biler ført af en anden forælder eller underviser, skal der indhentes en samtykkeerklæring fra elevens forældre. Du finder erklæringen her. Den bedes udfyldt og afleveret til underviseren.
Vær opmærksom på, at hvis du selv lægger bil til, skal du selv dække selvrisiko/bonustab i tilfælde af skade.